Standaarden aanmelden
Inhoud
Elke organisatie kan standaarden aanmelden voor opname op de lijst van aanbevolen of verplichte open standaarden. Als een standaard voldoet aan de criteria om in behandeling genomen te worden, vindt een toetsingsprocedure plaats. Deze duurt ongeveer een 6 maanden.
Standaarden kunnen het hele jaar door worden aangemeld. Voor elke standaard moet een aanmeldformulier worden ingevuld. Een groep standaarden die in combinatie toegepast worden, kunnen met een enkel formulier aangemeld worden.
Na aanmelding wordt een standaard in overleg met de aanmelder getoetst aan een aantal basiscriteria. De aangemelde standaard moet:
- toepasbaar zijn op elektronische gegevensuitwisseling tussen en met (semi-)overheidsorganisaties;
- bijdragen aan de interoperabiliteit van de (semi-)overheid voor de desbetreffende functionaliteit;
- niet al wettelijk verplicht zijn;
- een als zodanig ervaren interoperabiliteitsprobleem oplossen en de leveranciersonafhankelijkheid bevorderen.
Als een standaard voldoet aan deze basiscriteria kan het Forum Standaardisatie de aanvraag in procedure nemen voor toetsing.
Er zijn twee periodes per jaar waarin de toetsingsprocedure wordt doorlopen. De uiterste aanmelddatum van standaarden voor de eerstvolgende procedure is 29 maart 2021. Dat neemt niet weg dat u standaarden het hele jaar kunt aanmelden.
De toetsingsprocedure voor een standaard bestaat uit een aantal stappen: expertonderzoek, openbare consultatie en advisering door de Stuurgroep Open Standaarden aan het Forum Standaardisatie. Het Forum Standaardisatie legt de standaard voor aan het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) voor besluitvorming. Bij openstaande vragen uit het expertonderzoek, uit de openbare consultatie of uit het Forum Standaardisatie kan een aanvullend onderzoek worden uitgevoerd.
Tijdens de procedure wordt de standaard getoetst aan inhoudelijke criteria. Deze criteria borgen de doelstelling van de lijst van Forum Standaardisatie: het bevorderen van de interoperabiliteit en leveranciersonafhankelijkheid.
De vier inhoudelijke hoofdcriteria zijn:
- De toegevoegde waarde van de standaard.
- De openheid van het standaardisatieproces.
- Het draagvlak voor en de ervaringen met de standaard.
- Opname van de standaard bevordert de adoptie.
Regelmatig komt het voor dat een nieuwe versie wordt gepubliceerd van een standaard die op de lijst staat. Zo'n nieuwe versie wordt in de regel opnieuw getoetst, zeker wanneer deze niet compatibel is met de voorgaande versie.
Een nieuwe versie van een standaard wordt niet getoetst als de beheerorganisatie van de standaard een kwalificatie 'uitstekend beheer' heeft (en mits de nieuwe versie hetzelfde functioneel toepassingsgebied heeft als de versie die op de lijst staat). Forum Standaardisatie kan de kwalificatie ‘uitstekend beheer’ toekennen aan een beheerorganisatie als die volledig voldoet aan het criterium ‘open standaardisatieproces’ en er vertrouwen is dat in het beheerproces alle mogelijke belangen die spelen rondom de standaard zorgvuldig worden afgewogen. De kwalificatie 'uitstekend beheer' wordt alleen toegekend aan een beheerorganisatie voor een specifieke standaard.
Planning updates lijst voorjaar 2020
Datum | Activiteit |
---|---|
uiterlijk 11 oktober 2020 | Aanmelding van standaard voor opname, wijziging of verwijdering |
binnen 3 wk na aanmelding | Intakegesprek met de aanmelder |
9 december 2020 | Forum Standaardisatie besluit over in behandeling nemen |
eind januari / februari 2021 | Bijeenkomst expertgroep |
februari / maart 2021 | Opstellen expertadvies |
februari - maart 2021 | Expertadvies in openbare consultatie |
maart 2021 | Expertadvies en reacties uit de consultatie worden verwerkt tot een advies aan het Forum Standaardisatie |
21 april 2021 of 9 juni 2021 | Forum Standaardisatie stelt het advies aan het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) vast |
datum nog onbekend | Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) neemt besluit |
Planning updates lijst najaar 2021
Datum | Activiteit |
---|---|
uiterlijk 29 maart 2021 | Aanmelding van standaard voor opname, wijziging of verwijdering |
binnen 3 wk na aanmelding 2021 | Intakegesprek met de aanmelder |
9 juni 2021 | Forum Standaardisatie besluit over in behandeling nemen |
eind juni 2021 | Bijeenkomst expertgroep |
juni / juli 2021 | Opstellen expertadvies |
juli / augustus 2021 | Expertadvies in openbare consultatie |
augustus / september 2021 | Expertadvies en reacties uit de consultatie worden verwerkt tot een advies aan het Forum Standaardisatie |
29 sep 2021 of 8 dec 2021 |
Forum Standaardisatie stelt het advies aan het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) vast |
datum nog onbekend | Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) neemt besluit |
Download de formulieren:
Aanmeldformulier nieuwe_standaard 1.1.odt
Aanmeldformulier nieuwe_versie_van_een_standaard 1.1.odt
Aanmeldingen voor organisaties met uitstekend beheerproces 1.1.odt
Verwijdering_van_een_standaard 1.1.odt
Toetsingsprocedure en criteria 2.2_0.pdf
Visualisatie procedure lijsten.pdf
Aanmeldformulier-Wijziging-Toepassingsgebied-Werkingsgebied-1.1-1.pdf
Contact opnemen
Volg de instructies op de aanmeldformulieren over hoe u deze kunt indienen. Als u informatie over een standaard op de lijst wilt actualiseren, neem dan contact op via ons contactformulier.