Werkplan Forum Standaardisatie 2025

Content

Inleiding

Het Forum Standaardisatie heeft als taak om de interoperabiliteit en veilige, betrouwbare elektronische uitwisseling en (her)gebruik van gegevens tussen overheidsorganisaties, bedrijven en burgers te bevorderen. Dit doen ze door het adviseren over en bevorderen van de adoptie van open standaarden.

Dit werkplan geeft invulling aan de taken van het Forum Standaardisatie, zoals omschreven in het Instellingsbesluit Forum Standaardisatie. Verlengd in 2022, heeft het Forum de volgende taken:

  • Adviseren: Het Forum doet voorstellen aan het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) over welke open standaarden verplicht moeten worden gesteld voor gebruik door overheidsorganisaties. Ze evalueren en adviseren over de geschiktheid van nieuwe standaarden en de actualiteit van bestaande standaarden. Het Forum is ook een adviserend orgaan van de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, en de minister van Economische Zaken.
  • Bevorderen van adoptie: Het Forum organiseert bijeenkomsten, workshops en conferenties om de voordelen en het gebruik van open standaarden te promoten. Ze ontwikkelen en verspreiden voorlichtingsmateriaal en handleidingen om organisaties te ondersteunen bij de implementatie van deze standaarden.
  • Toetsen en publiceren: Het Forum voert periodieke verkenningen uit om te controleren of overheidsorganisaties de verplichte open standaarden naleven. Ze publiceren rapporten en statistieken over de naleving en het gebruik van open standaarden binnen de overheid.
  • Onderzoek en verkenningen: Het Forum voert onderzoek uit naar nieuwe technologische ontwikkelingen en hun impact op interoperabiliteit, gegevensopslag, bevorderen van leveranciersonafhankelijkheid en informatieveiligheid. Het Forum verkent en adviseert over semantische standaarden en de harmonisatie van gegevensmodellen om de uitwisseling van gegevens te verbeteren.

Het Forum draagt ook zorg voor het toetsen van de naleving en het aanspreken van achterblijvende partijen (via maar niet beperkt tot o.a. OBDO, CIO-Rijk, departementen, VNG, IPO, UWV). Bij de voornoemde taken spelen de leden van het Forum Standaardisatie een cruciale rol in het bevorderen van een efficiënte en veilige digitale overheid door het gebruik van open standaarden te stimuleren en te waarborgen.

De activiteiten van het Forum Standaardisatie zijn waar mogelijk gekoppeld aan de maatschappelijke doelen en de beleidslijnen van het kabinet, zoals onder andere verwoord in: 

  • Het nieuwe Hoofdlijnenakkoord 2024 -2028 “Hoop, Lef en Trots”, met aandacht voor Goed bestuur en een sterke rechtstaat en Internationale veiligheid.
  • Het Regeerprogramma, uitwerking van het hoofdlijnenakkoord door het kabinet (13 september 2024).
  • Het ‘Introductiedossier bewindspersonen ministerie van BZK en VRO 2024’, waarbij het directoraat-generaal Digitalisering en Overheidsorganisatie (DGDOO) de focus legt op een overheid die publieke waarden vooropstelt. DGDOO zet die publieke waarden ook centraal in bij de digitale transitie waarvoor de overheid - maar ook de samenleving als geheel - zich gesteld ziet. De directie Digitale Overheid samen met de directie CIO-Rijk werken aan de digitalisering van de rijksoverheid door middel van een generieke basisinfrastructuur, voorzieningen en standaarden voor publieke dienstverlening van overheidsdata, en het bevorderen van informatiebeveiliging en privacy. Het overkoepelende programma is de Werkagenda waarde gedreven digitalisering.
  • De nieuwe Nationaal Digitaliseringsstrategie 2025 (toekomstig).
  • De Wet digitale overheid met de verplichtingen rondom standaarden voor veiligheid en digitale toegankelijkheid.
  • De Kamerbrief I-strategie Rijk 2021-2025.
  • De kamerbrief digitale gemeenschapsgoederen 2023.
  • Het Actieplan Open Overheid (OGP) 2023 -2027.
  • De verschillende initiatieven en strategieën vanuit met ministerie van Economische Zaken (EZ) om digitalisering in Nederland te bevorderen, zoals vanuit: het Actieplan Duurzame Digitalisering 2024 en het Informatieplan EZ 2023-2027.
  • De verschillende wettelijke initiatieven vanuit de Europese Unie om de digitalisering van lidstaten te bevorderen, met specifieke aandacht voor het gebruik van open standaarden.  

Bij een nieuw Nationaal Digitaliseringsstrategie 2025 zal het werkplan daarop worden geactualiseerd. 

Het Forum zet daarbij in op het duidelijker maken van de maatschappelijke meerwaarde van open standaarden en communicatie op bestuurlijk niveau om de toepassing en implementatie van (de ‘pas toe of leg uit’-) standaarden te verhogen.

Het Forum handelt in lijn met de publieke waarden van de open standaarden op de ‘pas toe of leg uit’-lijst: interoperabiliteit, openheid, veiligheid en privacy, datakwaliteit, duurzaamheid, inclusiviteit, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid.

Door zijn open manier van werken en zijn brede samenstelling met leden vanuit wetenschap, bedrijfsleven, decentrale en centrale overheden en beleid en uitvoering, past het Forum bij de werkwijze die het kabinet voorstaat in de Kamerbrief Coalities voor de Digitale Samenleving. Bij de invulling van vrije plaatsen in het Forum wordt nadrukkelijk gekeken naar inbreng waarbij de mens/burger/ondernemer centraal staat.

Indeling

De voorgenomen activiteiten van het Forum Standaardisatie in 2025 zijn verdeeld over de volgende zes activiteiten. Hierbij wordt in de werkwijze rekening gehouden met de capaciteit- en capaciteitsverdeling bij het bureau en daarmee samenhangend de prioritering door het Forum (zie paragraaf 7) en de verwachte rol van de leden van het Forum Standaardisatie.

Het Forum Standaardisatie…

  1. bevordert een goed en veilig verbonden digitale overheid door…
  2. adviseert het OBDO over te verplichten en aan te bevelen standaarden door…
  3. bevordert en ondersteunt het gebruik van verplichte en aanbevolen standaarden door…
  4. draagt bij aan aansluiting van de Nederlandse overheid op Europese en internationale standaardisatie door…
  5. sluit aan bij de governance van de MIDO, GDI en NORA door…
  6. versterkt de samenwerking met CIO Rijk voor coördinatie en toezicht op naleving van het digitaliseringsbeleid rond interoperabiliteit door…

Activiteiten

Forum Standaardisatie bevordert een goed en veilig verbonden digitale overheid door…

  1. het samen met stakeholders en het OBDO in kaart brengen van de kansen van semantische standaardisatie en procesharmonisatie ten bate van laagdrempelige en hoogwaardige dienstverlening door de overheid.
    1. het initiëren van – en participeren in – de “doing community” semantiek, waarin bestaande initiatieven, kennis en kunde worden samengebracht.
    2. het verder ondersteunen van de “learning community” (leergemeenschap digitale vertalingen), waarin kennis en kunde van semantische methoden en hun toepassing verder wordt ontwikkeld.
    3. het tot stand brengen van een “handreiking semantische standaardisatie” voor bestuurders evenals een handreiking voor beleidsmakers en wetgevingsjuristen.
    4. het initiëren en ondersteunen van praktijkcases met multidisciplinaire, semantische methoden
    5. het aanhaken op de belangrijkste thema’s rondom digitalisering in Nederland zijnde: digitale weerbaarheid, cybersecurity, geautomatiseerde besluitvorming en AI en informatiehuishouding. Met het doel de digitale infrastructuur te versterken en het waarborgen van privacy en veiligheid van burgers in een steeds digitaler wordende samenleving. Waarbij één overheidsbenadering essentieel is en samen met andere organisaties één lijn wordt getrokken op belangrijke digitaliseringsthema’s. En de daaruit volgende nadere initiatieven, zoals de werkagenda’s van de StasBZK en de MinEK,

Verkenningen

Verkenningen naar kansen met standaardisatie, harmonisatie en interoperabiliteit

  1.  het uitvoeren van Verkenningen en/ of quickscans (eerste selectie) naar (actuele) thema’s en ontwikkelingen, de (indien van toepassing) kansen van standaardisatie en open standaarden hierbij, en het leggen van verbinding tussen betrokken partijen op deze (actuele) thema’s. Verkenningen en/ of quickscans vinden plaats in lijn met beschikbare capaciteit en expertise het bureau en het Forum. Eventuele vervolgacties belegt het Forum in afstemming bij de desbetreffende gremia.
    1. het ontwikkelen van een methodiek voor een selectiemechanisme of afwegingskader (‘quickscan’) Een ‘quickscan’ is een eerste analyse op een thema en ontwikkeling. Via dit (nieuwe) instrument wordt het Forum Standaardisatie tijdig geadviseerd (en kan vervolgens ook zelf adviseren) op thema’s en ontwikkelingen. Een ‘quickscan’ kan een vervolg krijgen in de vorm van een uitgebreidere verkenning.
    2. verkenningen en/ of quickscans uitvoeren naar (actuele) thema’s en ontwikkelingen, (indien van toepassing) de kansen van standaardisatie en / of verbinding leggen met thema’s en ontwikkelingen, rond of binnen (de werkgroep van) Artificial Intelligence (AI), verminderen van audit-last, en andere nieuwe onderwerpen op basis van actualiteit of aanverwante ontwikkelingen, op basis van wens van Forum Standaardisatie, en/ of op verzoek van het OBDO.
    3. Advies ten aanzien van ontbrekende standaarden, gelet op de gewenste innovatie van de GDI, in relatie tot de viertal domeinarchitecturen die beschikbaar komen.

Cloud

  1. Onderzoek naar mogelijkheden voor standaardisatie en open standaarden bij Cloud en Clouddiensten ter bevordering van dataportabiliteit, interoperabiliteit en leveranciersonafhankelijkheid vanwege stimuleren van digitale autonomie.
    1. Verbinding zoeken met bestaande initiatieven en werkgroepen die zich al bezighouden met Cloud.
    2. Inventarisatie en realisatie van een handreiking die bijdraagt aan standaardisatie en open standaarden in de cloud en clouddiensten, waarbij ook mogelijke use cases worden uitgewerkt.

2. Forum Standaardisatie adviseert het OBDO over te verplichten en aan te bevelen open standaarden door…

  1. voorstellen te doen voor het opnemen van nieuwe standaarden op de ‘pas toe of leg uit’-lijst, lijst aanbevolen standaarden en voor te stellen mutaties in 2025.
  2. het beheren, doorontwikkelen en publiceren van de lijsten.
    1. evaluaties uitvoeren om de kwaliteit van de ‘pas toe of leg uit’-lijst te bewaken.
    2. het implementeren van aanbevelingen van het onderzoek Doorontwikkeling Lijsten.
    3. in samenwerking met NORA registraties van standaarden te beheren en te publiceren (incl. publiceren als linked open data) aan de hand van het Forum Standaardisatie Kennismodel (FSKM) en het generiek Kennismodel Standaarden, en dit te borgen.
  3. inclusief Proof of Concepts (PoC’s), tryouts van andersoortige standaarden (zie ook 2.2.2.)
  4. het opzetten en voortzetten van een regulier beheerdersoverleg om kennisuitwisseling en eenduidig standaardisatiebeleid te bevorderen (incl. BOMOS in samenwerking met Logius).
  5. het harmoniseren van de term ‘pas toe of leg uit’ samen met aanverwante gremia die voor eigen achterban de term ‘pas toe of leg uit’ gebruiken die semantisch niet (geheel) overeenkomt met het ‘pas toe of leg uit’-beleid van Rijk, OBDO en het Forum Standaardisatie. 

3. Forum Standaardisatie onderzoekt en ondersteunt het gebruik van verplichte open standaarden door…

Monitor open standaarden

  1. het jaarlijks opstellen van de Monitor open standaarden, het presenteren van de onderzoeksresultaten in het OBDO en het Forum Standaardisatie en deze aan te bieden aan de staatssecretaris BZK ter verzending aan de Tweede Kamer.
    1. het aantrekkelijk presenteren van de Monitor-resultaten in bestuurlijke gremia met het oog op bespreking aldaar.
    2. Het doen van interviews naar aanleiding van de resultaten uit de Monitor Open Standaarden om de succesfactoren en knelpunten te achterhalen met betrekking tot adoptie en open standaarden.   

Informatiestandaarden  

Verplichtingen
Wettelijke verplichtingen
  1. het adviseren van BZK (o.a. over communicatie) over wettelijk verplichte open standaarden o.b.v. art. 3 Wdo (met name over AMvB voor HTTPS en HSTS).
  2. het adviseren van BZK over nieuwe mogelijke wettelijke verplichte open standaarden. 
Streefbeeldafspraken
  1. het ondersteunen van het OBDO om achterblijvende overheden en achterliggende leveranciers aan te sporen tot nakomen van de streefbeeldafspraken.
  2. onderzoek te doen naar standaarden voor nieuwe streefbeeldafspraken.
‘Pas toe of leg uit’ 
  1. het ondersteunen van het OBDO met advies over (adoptiebevordering van) informatieveiligheidstandaarden waarvoor een ‘pas toe of leg uit’-verplichting geldt.
  2. het ondersteunen van toetsings- en evaluatieprocedures van voor de ‘pas toe of leg uit’-lijst.
Meten 
  1. het halfjaarlijks uitvoeren meten van het gebruik ten behoeve van:
  • Meting iv standaarden voor OBDO en TK
  • Meting HTTPS en HSTS (voor BZK)
  • Meting TLS 1.3 (voor programma Quantumveilige Cryptografie Rijk)
  • Meting leveranciersafhankelijkheid (eventueel op verzoek BZK)
Samenwerkingsverbanden 
  1. het coördinerend deelnemen aan Platform Internetstandaarden / Internet.nl.
  2. het organiseren en voorzitten van Betrouwbare Overheidsmail BOM-bijeenkomsten voor overheidsorganisaties.
  3. het organiseren en/of bijdragen aan twee internationale samenwerkingsinitiatieven voor veilige e-mail: MESSEU (alleen overheden) en M3AAWG (publiek-privaat).
Implementatieadvies 
  1. het proactief aansporen van overheidsorganisaties en leveranciers met concreet implementatieadvies, het fungeren als vraagbaak, en het ontwikkelen van how-to’s, tools en laagdrempelige communicatie.
Domeinnamen 
  1. ter ondersteuning van OBDO overheden, via met name i.s.m. BZK de organisatie van Beheersbaarheid Internetdomeinnamen Domeinnamen Rijk (BID-R), aan te sporen om regie op internetdomeinen in te richten, zodat zij zelf gaan sturen op het voldoen aan open standaarden voor de domeinen en de achterliggende online middelen.
  2. het actief ondersteunen van lopende initiatieven voor domeinnaambeheer zijnde:
  • realisatie uniforme domeinnaamextensie *.gov.nl
  • het project Register Internetdomeinnamen Overheid (RIO)
  • herziening Domeinnaambeleid Rijk
Toegang (authenticatie) 
  1.  het bevorderen van de transitie van vorige generatie Authenticatie-standaarden (SAML) naar de volgende generatie Authenticatie-standaarden (Nederlands profiel op OIDC).
Toegang en openbaarheid  
  1. het actueel houden en delen van in kaart gebrachte 'beste overwegingen' voor publiceren van content zoals via beslistool OpenPubliceren.
  2. participeren in overheidsbrede project Metadata Overheid en met relevante gremia om tafel gaan voor bevorderen van samenwerking op de generieke metadata in open metadatastandaarden voor eenduidig beschrijven en vastleggen van overheidsinformatie en begrippen 
API’s 
  1. te participeren aan bijeenkomsten voor het Kennisplatform APIs en deelname in de stuurgroep om het toepassen van de REST API standaarden te ondersteunen.
Bevorderen van Adoptie
  1. Forum Standaardisatie bevordert en ondersteunt het gebruik van verplichte en aanbevolen open standaarden door: te borgen dat alle standaarden een groep aanjagers/eigenaars hebben (regierol) om in de adoptiefase de standaard te beheren, ook ten behoeve van evaluatie en ophalen meetgegevens voor de Monitor Open Standaarden
Communicatie
  1. laagdrempelig communicatiemateriaal en hulpmiddelen te maken voor overheid en bedrijfsleven over de wettelijk verplichte standaarden, de streefbeeldafspraken en de ‘pas toe of leg uit’-standaarden inclusief de cybersecurity standaarden (filmpje , plaatje etc.) in relatie tot use cases.
  2. door voor alle standaarden op de 'pas toe of leg uit'-lijst een concreet gebruiksvoorbeeld te beschrijven om de maatschappelijke meerwaarde van ‘pas toe of leg uit’-standaarden te verduidelijken (meerjarig actiepunt). 
MIDO
  1. met opdrachtgevers, architecten, CIO-adviseurs…
    1. verkennen van mogelijkheden om gebruik open standaarden te vergroten, mede door het verweven ervan in bestaande kaders als BIO-, CIO-toetskaders, inkoopvoorwaarden (ABRO) en bijbehorende PDCA-cycli.
    2. bij te dragen aan het beleggen van toezicht op wettelijk verplichte open standaarden, waaronder Digitoegankelijk, en ‘pas toe of leg uit’.
  2. minstens vijf presentaties van de voorzitter in verschillende hoogambtelijke en tactische overheidskoepelgremia waarin bestuurders aangesproken worden op het gebruik van open standaarden (conform OBDO-besluit maart 2021). 
Leveranciersmanagement
  1. bestaande instrumenten op effectiviteit beoordelen.
  2. hoe krijgen we de centrale regie op standaarden.
  3. communicatie richting beheerders en leveranciers.
  4. monitoren van de implementatie(worden de standaarden ook echt gebouwd in de software).
Verder
  1. het in samenwerking met het Kenniscentrum voor beleid en regelgeving leveren van een bijdrage aan de samenhang tussen het Beleidskompas en methoden van multidisciplinair werken, en het stimuleren van inzet van open standaarden.
  2. in samenwerking met BZK in gesprek te gaan met diverse toezichthouders, waaronder ADR, over naleving, toezicht en handhaving van de afspraken rond de toepassing van  open standaarden van de ‘pas toe of leg uit’-lijst en de lijst aanbevolen standaarden en de streefbeeldafspraken. En daarbij mee te nemen de wens om de auditdruk te verkleinen/niet verder te verhogen.
  3. “lead by example” Als Forum Standaardisatie zelf (blijven) voldoen aan de (relevante) standaarden op lijst open standaarden.
  4. het inbrengen en verstevigen van maatschappelijk perspectief in het Forum Standaardisatie bij de digitalisering van de overheid via aandacht voor digitalisering van publieke waarden, voor een digitale publiek ruimte (publiek internet), voor digitale gemeenschapsgoederen en een open en toegankelijke overheid.
  5. het adviseren over verplichte standaarden zoals in de  Wdo op functioneel toepassingsgebied, duurzaamheid, het beheer en de ondersteuning van de standaard.
  6. het verder laten organiseren van de netwerkbijeenkomst De dag van de Interoperabiliteit (werktitel) om mogelijke oplossingen voor generieke en sectorspecifieke standaardisatievraagstukken toe te lichten.
  7. het voor overheidsorganisaties bij de voorbereiding van een aanbestedingstraject fungeren als helpdesk over in het bestek uit te vragen standaarden.
  8. Forumleden van wie de eigen koepel en/of achterbannen vallen onder het ‘pas toe of leg uit’ beleid en/of de wettelijke verplichting gaan met het hoger management in eigen koepel in gesprek gaan over adoptie en daarbij proberen hun CIO’s aan de slag te krijgen voor adoptie
  9. Daarnaast geven zij een presentatie in hun achterban of koepel, desgewenst ondersteunt door het bureau. Het bureau zal de stand van zaken bijhouden in het bestaande reguliere overzicht met activiteiten per lid. 

4. Forum Standaardisatie draagt bij aan aansluiting van de Nederlandse overheid op Europese en internationale standaardisatie door… 

  1. het uitvoeren van een onderzoek naar de Nederlandse vertegenwoordiging in Europese en internationale standaardisatieactiviteiten, en de manier waarop de overheid deze vertegenwoordiging op strategische standaardisatieonderwerpen kan stimuleren.
  2. het monitoren van Europese standaardisatieontwikkelingen door deelname aan het Multi Stakeholder Platform on ICT Standardisation.
  3. het verzamelen en indienen van feedback op het Europese Rolling Plan for ICT Standardisation vanuit de overheid en het verspreiden van het Rolling Plan onder belanghebbenden bij de overheid.
  4. Zowel publieke als private deelneming stimuleren in Europa om deel te nemen aan expertsessies rondom standaardisatie (ontwikkeling).
  5. Ondersteuning bieden aan de Europese werkgroep van het High Level Forum Education on standaardisation via vertegenwoordiging van het forumlid met Europese en Internationale standaardisatie in portefeuille.

Daarnaast wordt de internationale component telkens integraal meegenomen in de activiteiten in de andere genoemde categorieën.

5. Forum Standaardisatie sluit aan bij de governance van de MIDO, GDI en NORA door…

  1. als lid van de Architectuurraad (voorzitter Forum Standaardisatie) in samenwerking met bureau MIDO de voortgang van de adoptie van open standaarden in de GDI te bewaken en voorstellen te doen voor het aanjagen van de adoptie, ook in relatie tot de NORA en de Architectuur Digitale Overheid. Daarnaast signaleren en adresseren van standaardisatiekansen.
  2. het helpen van  opdrachtgevers, CIO Rijk en OBDO bij het realiseren van betere naleving van de besluitvorming van het OBDO door de leden van het OBDO op het gebied van standaardisatie, mede in het licht van de halfjaarlijkse “stand van zaken adoptieacties” (onder wisselend voorzitterschap BZK/DO en CIO-Rijk, die rapporteren aan het OBDO).
  3. het in afstemming met bureau OBDO voorbereiden en organiseren van de agendapunten, annotatie en stukkenstroom van het Forum Standaardisatie richting SO OBDO en OBDO.
  4. het volgen van en de voorzitter en/of het Forum Standaardisatie attenderen op relevante ontwikkelingen met betrekking tot de programmeringstafels van de GDI.

6. Forum Standaardisatie werkt, op verzoek van CIO Rijk, gezamenlijk aan de versterking van de rijksbrede naleving van het digitaliseringsbeleid rond interoperabiliteit door…
(nota bene: het Forum werkt overheidsbreed; alleen deze paragraaf is speciaal gericht op de samenwerking met CIO Rijk).

  1. conform I-strategie Rijk 2021-2025 meer aandacht te vragen voor de feitelijke implementatie van open standaarden in rijksbrede voorzieningen en rijkskaders (bijvoorbeeld door het maken van een vertaalslag van het concreet toepassen van de open standaard in de voorziening).
  2. het op verzoek adviseren op het beheren en ontwikkelen van kaders (bijvoorbeeld bij de actualisering van de RijksOverheid Referentie Architectuur (RORA) ).
  3. het adviseren over het toevoegen van open standaarden als onderdeel van de CIO oordelen. De inzet van het Forum Standaardisatie is gericht op ondersteuning en naleving daarvan.
  4. te adviseren over de doorontwikkeling van het CIO-stelsel naar I-stelsel (CTO, CPO, CDO…) met betrekking tot standaardisatie en interoperabiliteit. 

Werkwijze

Behalve de hierboven genoemde actiepunten benoemt dit werkplan enkele onderwerpen die een standaardisatie-effect en een maatschappelijk effect hebben en waarop het (Bureau) Forum Standaardisatie een pioniersfunctie vervult. Deze onderwerpen vallen weliswaar in de marge van de actiepunten uit het werkplan, maar zijn desondanks wel het noemen waard vanwege de voorbeeldfunctie van (Bureau) Forum Standaardisaties voor andere overheden en organisaties.

Het gaat ten eerste om inzet op de informatiehuishouding van het Forum Standaardisatie zelf, met aandacht voor het publiceren van informatie als (linked) open data, actieve openbaarmaking en archivering van vergaderstukken. Hierbij geldt ook het toepassen van digitoegankelijkheid in het publiceren van de lijsten open standaarden kennisproducten van het Forum Standaardisatie en de vergaderstukken. Een tweede aspect is de inzet op communicatie waaronder pionieren in het gebruik van de Forum Standaardisatie-website en nieuwe vormen van sociale media op basis van publieke waarden, zoals mede-initiëren van en deelnemen aan de pilot voor Mastodon Overheid.

7. Capaciteitsverdeling en prioritering

In de verdeling van de capaciteit van Forum en zijn bureau ten aanzien van deze actiepunten wordt rekening gehouden met de volgende beleidsprioriteiten en -ambities: 

  1. Beheren, doorontwikkelen en publiceren van de ‘pas toe of leg uit’-lijst en de lijst aanbevolen standaarden en de adoptie van de standaarden op deze lijsten.
  2. Adviseren rond het halen van de streefbeeldafspraken IV-standaarden (web + e-mail), en de streefbeeldafspraak IPv6.
  3. Stimuleren dat alle basisregistratie API’s en alle API’s op developer.overheid.nl zijn ontsloten conform de ‘pas toe of leg uit’-standaard (OpenAPI Specification / REST-API Design Rules).
  4. Stimuleren van uitvraag bij aanbestedingen naar minimaal één relevante standaard.
  5. En stimuleren van het gebruik van relevante standaarden bij GDI-voorzieningen.
  6. Bijdragen aan het BZK DS beleidstraject herkenbare en veilige digitale overheid door onder andere uitvoeren onderzoek domeinnaambeleid en adviseren Register Internetdomeinnamen Overheid (RIO), en Verkenningen en/of quickscans uitvoeren voor kansen van standaardisatie en open standaarden.

8. Rol leden Forum Standaardisatie en wat van hen verwacht

Van de leden van het Forum Standaardisatie worden in ieder geval de volgende activiteiten verwacht:

  1. het voorbereiden van, bijwonen van en doorgeven aan eigen organisatie en achterban van beslissingen uit de vergaderingen van het Forum Standaardisatie;
  2. het daarbij betrekken van de eigen organisatie en de achterban;
  3. het zijn van spreekbuis van het Forum Standaardisatie in eigen achterban;
  4. het zijn van sponsor van (minstens) één dossier of thema van het Forum Standaardisatie;
  5. het agenderen van de periodieke informatieveiligheidsmeting en/of monitor open standaarden in een gremium van de eigen achterban.

Het Forum Standaardisatie heeft een status als deskundig gremium op het gebied van interoperabiliteit, standaardisatie en open standaarden en de maatschappelijke meerwaarde ervan. Kenmerkend en uniek voor het Forum Standaardisatie is de deskundigheid, de open en transparante werkwijze en de brede scope door de brede deelname vanuit de publieke sector (rijksoverheid, decentrale overheden, uitvoeringsorganisaties, non-profitorganisaties, zowel vanuit beleid als uitvoering), het bedrijfsleven, de onderzoekswereld en het maatschappelijk veld. Dit maakt het mogelijk om standaardisatie vanuit verschillende invalshoeken aan te jagen, met aandacht voor zowel het beleidsperspectief als de uitvoering als brede toepassing. De leden van het Forum Standaardisatie worden aangesteld op persoonlijke titel vanwege hun deskundigheid, brede blik, breed netwerk en/of affiniteit op het gebied van standaardisatie en procesvernieuwing en/of digitale dienstverlening. Het Forum Standaardisatie kenmerkt zich door een de brede achtergrond van zijn leden. De Staatssecretaris Digitalisering en Koninkrijksrelaties kan in overeenstemming met de Minister van Economische Zaken de samenstelling van het Forum Standaardisatie wijzigen.

Documentatie-type